Klubbens historie Udskriv side

Gladsaxe Hero - LogoDen organiserede fodbold i Søborg startede helt tilbage i 1916 hvor Søborg Idrætsforening havde fodbold på programmet.
Fodboldspillerne skilte sig ud og dannede Søborg Boldklub d. 11.januar 1923. De hørte hjemme, først på skolebaner på Wergelands Alle og fra 1930 på Gladsaxe Skole.

I 1932 blev AIK Søborg stiftet (af politisk interesserede i DSU). De havde til huse på det nuværende Søborg Torv og blev i 1941 til Boldklubben Hero.

I 1940 blev Gladsaxe Idrætspark indviet. Begge klubber fik herefter hjemsted her på anlægget.
Allerede her begyndte man at tale om en sammenlægning, men klubfølelserne var for store.
I 1966 blev Søborg Boldklub til Gladsaxe Boldklub.

I 1977 kom der for alvor gang i forhandlingerne om en sammenslutning. En arbejdsgruppe blev nedsat. Klubfølelsen var fortsat i højsædet. Hvad skulle klubben hedde? Hero-Gladsaxe eller Gladsaxe-Hero? Skulle klubdragten være helt blå? (Hero) eller rød/hvid? (Gladsaxe). Skulle man spille under KBU eller SBU? Der var mange diskussioner!

Sammenslutningen lykkedes, med et spinkelt flertal, på en ekstraordinær generalforsamling d. 29.august 1979. Klubbens navn blev Gladsaxe-Hero Boldklub. Klubdragten blev rød/blå og vi blev SBU klub. Et nyt klubemblem blev skabt. Det der i dag pynter på endegavlen af vort klubhus. Stiftelsesdagen blev besluttet. 11.januar 1923.
Efter sammenslutningen var vi i 1980 SBU’s største klub med ca. 1500 medlemmer. Vi havde 10 seniorhold og 32 ungdomshold ( alle 11-mands ). Vi havde sjællands stærkeste ungdomsafdeling. Ungdomsholdene var i alle årgange placeret i mesterrækken. Der blev vundet flere SM titler og stævner i såvel ind- som udland.

Sportslige højdepunkter:
Herunder kan du se en liste over nogle af vores største højdepunkter.

1961:
Hero i 4. division (svarer til 2.div. i dag ), men kun i 2 sæsoner.

1967:
Begge klubber i 3.div. (Kun 1 sæson for Gladsaxe)

I 70-erne var hero et rigtigt elevatorhold – ind og ud af 3.div. Det fortsatte efter sammenslutningen gennem 80-erne.
Perioden 1980-82 var et stort år for ungdomsafdelingen.

1980:
Lilleput 1 blev sjællandsmestre, pokalvindere og vindere af Denmark Cup. Lilleput 2 vandt SBUs næstbedste række.

1981:
Drenge 1 blev sjællandsmestre, pokalvindere og nr. 2 ved DM.

1982:
Vi var arrangører af DM for drenge. GHB var favoritter, men skuffede og måtte nøjes med en 11.plads. Arrangementet var en kæmpesucces og betegnes fortsat som det bedste DM arrangement nogensinde.
Talentholdet blev nr.2 i Danmark. Det havde manden, der senere blev kåret til verdens bedste målmand, Peter Schmeichel, sin store andel i. Jeg husker kvartfinalekampen her på stadion mod Næstved, der havde 6 1.divisionsspillere på holdet. Vi scorede i 1.minut direkte på hjørnespark. Et rigtigt målmandsdrop. Derefter var vi totalt nedspillet. Næstved fik udlignet. Omkampen var spil udelukkende mod vores mål, men Peter klarede alt. Da der skulle sparkes straffespark, sagde jeg undskyld til Næstved-lederne. Nu er i ude, og jeg fik ret, Peter klarede samtlige forsøg.

Ynglingene vandt YKS (Danmarks næst stærkeste række) også med Peter på holdet. Han fik debut samme år på 3.div.holdet, hvor han fortsatte i 1½ sæson, før han i 1984 blev købt af Hvidovre for sølle 20 tusinde kroner (max. beløb på daværende tid for salg af spiller fra en amatørklub ). Hvis de nuværende transferregler på det tidspunkt havde været gældende ville vi kunnet have hentet en formue. Hvor havde vi så været i dag?

1983:
1.junior i Danmarksturneringen. Blev nr. 12 og sidst.

1984:
1.junior i Danmarksturneringen. En flot 5.plads.

1988:
Et spændende år. Vi kom igen tilbage til 3.div. og i række med AB, der var rykket ud af 2.div. Vi mødte AB i første kamp med ca. 1300 tilskuere og vandt 2-1. vi tabte ikke en eneste kamp i foråret og lignede et godt bud på en oprykker. Det så skidt ud for AB, der lignede en nedrykker. AB rettede henvendelse til os. Skulle vi fusionere? Vi deltog i nogle møder på rådhuset med borgmester Ole Andersen som initiativtager sammen med AB og nogle af erhvervslivets giganter. Det kom der ikke noget ud af. De ville ikke ” spytte penge i kassen”.
Efterårssæsonen blev en katastrofe for os. Vi hentede kun 5 point, AB og GHB sluttede med lige mange point, men ABs målscore var 1 mål bedre. Vi blev næstsidst og rykkede ud. AB hentede derefter 5 af vore bedste spillere og så begyndte vor store nedtur. 5 nedrykninger på 6 år helt ned til serie 2.

1993:
Ynglingeholdet vandt 3.div. og med disse talenter og tilbageværende spillere fra 88-holdet blev ”skuden” vendt. I 1995 blev vi suveræne vindere af serie 2. Holdet vandt samtlige turneringskampe og blev Sjællandsmestre. Årets eneste nederlag faldt i pokalturneringen til Frem’s 1.div.hold ( 1-4 ) efter en ret lige kamp. Det lykkedes disse spillere at spille os tilbage til Danmarksserien i 1999. Herefter mistede vi en del spillere til klubber der var i besiddelse af ” grå og sorte” pengesedler. En nedtur var i gang. Vi er nu i Sjællandsserien, men håber, at vi inden for en kort årrække kan vende tilbage i DBU regi. Vi har masser af talenter i de unge årgange.

Landsholdsspillere
Vi har været med til at skabe 5 A-landsholdsspillere plus flere Y- og U-spillere gennem årene.
Per Poulsen: Debut i 1974 som 3.div.spiller i Hero
Henrik Agerbeck: Debut i 1978 for KB